Monday 4 April 2011

secebis kenangan mencuit ingatan,sebabak cheritera menjengah gelora, selautan rasa mengusik jiwa





      Coretan ini kulukiskan bukan untuk mempamerkan memori indahku …. tetapi sekadar untuk berkongsi nostalgia manis sewaktu  mula bergelar guru. Pertama kali aku diutuskan mengajar di ulu kelantan. Walau pun perasaan ini berkecamuk antara  kerjaya dan minatku  namun jarak nun jauh di pedalaman begitu mengganggu emosiku.  Namun  kuteruskan niat luhurku untuk mewarnai bangsaku menjadi insan yang berilmu.. walau pun jauh beribu batu  dari teratakku , namun kugagahi jua walau terpaksa menaiki perahu yang hampir meragut nyawaku tatkala musim tengkujuh bertamu.

Tika  kemarau menjengah , hitam rambutku bisa bertukar menjadi emas dek debu berlalu. Masih terasa betapa sengal dan kaku pinggulku untuk sampai ke daerah sekolahku. Tiga jam berlalu bagai sehari rasanya berada di perut perahu. Terkadang tubuh keringku terasa dimamah sembilu. Pijat dan pacat menjadi temanku. Pelita minyak tanah menjadi penerang malam gelitaku . Keheningan sungai yang dingin tempat kubersihkan badanku yang longlai ini .Akhirnya aku lali dengan rutin tugasku.. walau pun jauh nun di ulu, walaupun  sakit urat  nadiku, aku benar-benar redha.  Mungkin sudah tersurat  bahawa  di situlah razekiku..

Keperitan dan kepayahan yang sentiasa membayangi  diriku kini telah bertukar menjadi ceria , membangkit semangatku hatta memberi suatu kehidupan baru. Dunia ku kini berubah tatkala aku mengenali nya. Dialah juitaku. Gadis ulu yang kupuja .Cinta pertamaku pada gadis pingitan  telah  mewarnai seluruh hidupku.

Masih segar di ingatanku tika kita berjalan menyusur tepian kali yang dingin..aku membisikkan sesuatu ditelingamu...lantas kau berlalu pergi dengan wajah tersipu malu.. hatiku benar-benar terusik  kiranya juita yang kupuja akan terlepas di gengamanku…namun tekaanku meleset sama sekali ..rupanya aku tidak bertepuk sebelah tangan.. didalam diam dia juga memendam perasaan padaku..


Kini akulah insan yang paling bahagia di alam fana ini. Segala kepayahan dan keperitan melangkahi hidupku.  Si dia menjernihkan segala kematu di mindaku Aku masih terbayang betapa indahnya tika bermandian di kali. Kita bersama-sama menjala ikan sembilang .  Walau pun kau malu ditemani ayahmu  , namun gelora di hatimu bisa memadam segala-galanya. Semuanya bagai kelmarin berlalu… tika bersama memungut buah berangan yang gugur, tika aku menyematkan bunga melur di rambutmu.. kau tersenyum mekar. Keayuan wajahmu  makin  terserlah pabila terukir  sepasang  lesung  pipit dipipi.  Oh ! Aku benar-benar terharu……..namun semua itu tinggal kenangan.

 Sesungguhnya kita tidak mungkin bersatu. Berjuta alasan yang ku berikan namun keluargaku tetap dengan kehendaknya . Kebahagiaan yang ku impikan untuk hidup dengan mu  ..kini kian hancur.. rupanya aku bermimpi di siang hari.  Akhirnya aku pasrah.. cintaku terhalang dek orang tua yang kusayangi. Keluargaku menghalang kehendakku.. aku terpaksa melepaskan kau pergi.. walau sujuta kasih ..walau selautan sayangku padamu… aku terpaksa akur kehendak orang tuaku..

Walaupun jauh dikau ku tinggalkan , kenangan bersamanya sentiasa mengusik jiwaku.. aku merelakan pemergianmu walau pedih di hati tidak dapat kulukiskan padamu…dimanakah dikau sang pelangi? Warna girangmu kian luput tika sujud di bumi. ..biarlah ianya menjadi kenangan abadi di lipatan memori … .


Akar dibelah dijadikan jamu
Dijemur nyonya tambah kekuatan
Kuala Balah tempatku bertemu
Nostalgia manis tetap diingatan

SEKIAN……


No comments:

Post a Comment