Sunday 13 May 2012

PELIKNYA...


Tersebutlah al kisah .....pada pagi yang hening.. 13 Mei aku dan rakan  seperjuangan tingkatan enam dikehendaki bersua muka dengan tuan  ppd . Hasratnya.... Untuk mencari kata sepakat bagi meningkatkan   kecemerlangan pelajarku 6 atas @ pra u. Kami semua amat teruja dan berterima kasih kepada anjuran tersebut dan amat berharap agar semua yang telah dirancang   tertunai dan membuahkan hasil yang cukup istimewa bagi kami. Maklumlah ... Ini yang dikatakan tahun penamat stpm buat kami. Segala impian kami dapat dikabulkan Ilahi hendaknya. Kata orang bila kita nak tinggalkan sesuatu, biarlah yang benar-benar elok dan baik. Emmmmm moga keikhlasan yang kami curahkan selama ini mendapat restu daripada yang Maha Pencipta . Ya Rabbbi.

Pelbagai informasi yang kami dapat. Terkadang pening juga kepalaku bila melihatkan terlalu banyak angka dan kaedah IT yang dipaparkan. Alangkah baiknya jika aku sehebat cikguku yang kini bertitle penting di ppd. Pegawai meja tingkatan enam. Itulah yang ku dengar daripada ucapan pk t6ku,cikgu Ibrahim. Apa pun tak per la. Janji aku bangga dengan kejayaan milik cikguku.

Dalam kesibukan aku dan rakanku mendengar celoteh dan angka yang ditunjukkan, aku tertarik dengan lontaran ideaTuan Timbalan PPD tentang persepsi beliau terhadap guru tingkatan enam. Katanya kalau dulu guru-guru t6 mengajar ting 6 dan Tingkatan 1 @ 2. Tak glamour macam guru sekarang. So aku terpikir sejenak ...betul ke sangkaan beliau yang guru t6 pada hari ini glamour tak macam dulu. Rasaku tak ada ape2 yang istimewa pun apatah lagi glamour seperti yang dimaksudkan. Lain la jika kami ni mengajar di tempat berecond, macam kat u tu... Atau kami di beri layanan over oleh pihak tertentu atau gaji besar persis dekan ... Ah yang pastinya tidak... Sama jer macam cikgu yang lain...  prebet .....mendidik anak bangsa dan meneruskan kerja2 pengkeranian yang memeningkan kepalaku. Bagiku.... aku rasa tak ubah macam ‘ jong tungge’ kata ore Kelate. Tul tak???? Emmm betul bangat.  Walau pun tak ku dengar suara kalian...namun ku bisa membaca kitab u all.....

Ku teringat masa di tempat kursus di Perdana Resort, seronok dapat jumpa kawan lama seUKM dulu. Macam2 ragam. Ada yang dah tak berambut.  Mengembang pun ada. Tapi kebaikan dan keakraban as a friend amat terserlah. Amat friendly. Best sangat2. Namun kami Cuma menikmati masa ‘riangria’ bersama hanya dua hari sahaja. Tapi dalam ramai2 tu ...ada yang ceritanya best untuk dikongsi tau. Dah pergi haji , umrah berkali2,melancong sana sini di luar negara. Jealous tau sebab tak dapat ikut serta. Tapi ku sedar . Aku kan dah punya suami.... yang bakal membawaku ke syurga. Pasti aku akan patuh dengan segala kehendaknya dan bila akan kami berangkat ke tanah suci... Pasti bersamanya... Suatu hari... Mohon dipanjangkan umur dan diberi kesihatan yang baik. Moga aku dan suami tetap bersemangat dan kuat untuk mengerjakan semua perbuatan dalam ibadahnya. Impianku akan dimakbulkan tuhan suatu hari... Menjadi tetamu Allah yang amat disayanginya. Amin.

Oh ya , kembali kita kepada tingkatan enam tadi. Aku rasa macam tak percaya bila telingaku dengan telitinya mendengar cerita kawanku dari KB dan Pasir Mas. we all, 3 tahun dah tidak terikat dengan menengah rendah (t1.t2 dan t3). Nak kata time tablenya banyak...? tak juga. Tapi yang nyata...masa ngajarnya sedikit dan hanya mengajar  Ting 6 sahaja. Mengapa tidak pada kami di Kuala Krai. Adakah terdapat lambakan cikgu di daerahnya? Atau tak cukup guru di Kuala Krai. Fikiranku meronta-ronta .why..why ..why? So tak der jawapan la. Siapalah kite!!!!! Tapi aku cuba luahkan kejengkilanku pada isu tadi dalam sesi bicara bersama Tn ppd tadi.... namun jawapannya standard punyer.  Bergantung kepada sekolah.... May be tak cukup guru..... So terimalah seadanya.
Tapi aku bukan mentimun. Aku manusia  biasa...yang bebas bersuara. Itu hak asasi ku. Asalkan tidak mengutarakan hal yang bertentangan dengan agama, adat atau sentimen perkauman. Itu yang aku nak tau. Tapi jawapan  yang benar-benar kugali  .... masih meneka dalam kesamaran.. . Memanglah dapat 'AP ' umpama dapat lesen dalam  komuniti guru Ting6.. macam mana pun...  pasrah dengan kenyataan itu. Terpaksa akur!!! Tapi jelasnya....Aku bukan golongan yang liat nak terima kenyataan. Cuma pelik juga rasanya...... Yang pasti aku tetap tak suka ‘double standard’. Anti bangat....


No comments:

Post a Comment